glitter-graphics.com


Tuesday 15 November 2011

TAHUKAH ANDA!!!

Menurut sejarah negara Malaysia merupakan sebuah negara yang pernah dijajah oleh pengaruh dan kuasa-kuasa asing seperti Portugis, Belanda dan Inggeris. Kuasa asing yang paling lama menjajah negara kita ialah Inggeris.



Negara kita mempunyai 13 buah negeri dan 3 buah wilayah persekutuan. Negeri-negeri di Malaysia ialah Kedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan, Terengganu, Melaka, Pulau Pinang, Johor, Pahang, Perlis, Sarawak dan Sabah. Manakala, Wilayah Persekutuan di negara kita terdiri daripada Wilayah Persekutuan Putrajaya, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Labuan.
Negara Malaysia kaya dengan sumber alam semula jadi yang menjadi tarikan kepada jutaan pelancong yang datang berkunjung ke negara kita. Keadaan flora dan faunanya yang mencuit hati membawa kepada peningkatan imej negara kita di mata dunia. Selain itu, sistem ekonomi dan sosial yang kukuh membolehkan negara kita bertanding di dagangan dunia.
Bukan sahaja faktor semula jadi, unsur masyarakat dan sosial juga menjadi punca kedatangan para pelancong ke negara kita. Kehidupan, kepercayaan dan adat resam pelbagai kaum dan entik memberi kebanggaan kepada negara Malaysia. Unsur Patriotik dan perpaduan telah dapat ditonjolkan oleh warga Malaysia yang mampu memacak Jalur Gemilang di puncak Gunung Everest.

No comments:

Post a Comment